CzAN Read more...

Uvod

Hyperion Entertainment a spol. tvrde pracuji na portovani AmigaOS na PPC platformu. Bena Hermanse (hlavni spolecnik Hyperionu) muzeme popsat jako sefa projektu takto - je to velmi zamestnany clovek a presto souhlasil udelat tento 'maly' rozhovor :) Doufam, ze nasledujici radky vyplni par mezer a usnadni cekani...

Poznamka o autorskych pravech: Doufam, ze nikdo nevyvede slova z kontextu nebo nebude sirit ci prekladat tento rozhovor bez meho souhlasu. Je slusnost se nejdrive zeptat!

1. Jak a proc byl Hyperion zalozen?

Hyperion jsem zalozil ja v dubnu roku 1999, protoze jsem byl zniceny z toho, ze je nedostatek softwaru na Amigu,ktery by poradne vyuzival vykon PPC karet a 3D grafiky. S vedomim, ze hry jako Doom a Quake rozhybali kola upgradovani na Wintelu, rozhodl jsem se kontaktovat vyvojare her pro Amigu za ucelem licencovani a portovani her pro Windows na Amigu.
Prvni clovek, s kterym jsem se zkontaktoval byl Steffen Haeuser, ktery me nasledne dal dohromady s Hans-Joergem a Thomasem Friedenem. A ten zbytek je, jak oni rikaji, historie.

2. Jak dlouho pouzivas Amigu?

Byl jsem jeden z prvnich lidi v Evrope, kteri meli A1000. Tato mela 256KB pameti, coz vyzadovalo bootovat Kickstart z diskety. Kdyze to bylo, 1985?

3. Proc ses rozhodl vyvijet OS 4?

Zacinalo byt jasne, ze H&P nejsou ochotni se te prace ujmout a jednani mezi Amigou a MorphOS teamem zkrachovalo. Narozdil od toho, co si nekteri lide mysli, toto nemelo vubec nic spolecneho se mnou ani Hyperionem. Duvod byl jednoduchy, protoze Amiga a MorphOS team se nedohodli na podminkach spoluprace.

Jedna z podminek byla, ze Amiga Inc. chteli mit kontrolu nad OS a technologii, kterou vytvorili treti osoby. Jejich napad byl, ze zaplati temer jen 5 milionu dolaru za OS a toto je bude opravnovat k urcitemu stupni spravy.

Dalsi kamen urazu byl, ze Amiga chtela celkove oddelit vyvoj hardwaru od vyvoje softwaru, aby tak zajistila soutezivost na poli hardware. Nebylo prilis presvedcive, ze lide, kteri maji osobni financni vklad v urcitem hardwareovem vyrobku (=Pegasos) by vytvorili nediskriminujici softwareovou podporu pro hardware vyrobeny jejimi konkurenty jako Eyetech nebo Elbox. Takove usporadani, kde by jedna jedina jednotka kontrolovala jak hardware, tak software, by znamelo vytvoreni monopolu na zpusob Commodore. Vsichni vime co se tam stalo: Commodore zkrachoval a to znamelo zasteveni vyvoje hardwaru a softwaru na nekolik let. Nikdo netouzil po tom, aby se historie.Potrebujeme soutezivost na hardwareovem trhu, protoze to pak snizuje cenu pro zakazniky a tlaci na vyrobce vyvinout adekvatni zakaznickou podporu.

Vzdycky jsem veril, ze pokud Amiga platforma zacne znovu prosperovat a udrzi si postaveni na trhu, tak my se pokusime pritahnout lidi, kteri Amigu nepouzivali uz roky zpet k platforme. Nejlepsi zpusob jak to udelat je pouzivat znacku Amiga, ktera je stale velmi rozpoznatelna a mocna.

Pokud jste si vsimli toho kvanta hlavnich clanku, tak OS 4 a AmigaOne pritahli pozornost(dokonce jsem dostal pozvani do Nemecke televize), hodnota znacky bude velmi rychle viditelna.

BeOS je OS, ktery je povazovan za "syna AmigaOS", ale to, ze se nejmenuje "Amiga", nepritahlo mnoho pozornosti od byvalych uzivatelu Amigy.

Rozhodnuti bylo jasne: potrebovali jsme prechod na PPC (castecne kvuli vice nez 8000 Amigistu s PPC hardwarem),modernizovat OS a dat jej na trh pod znackou Amigu.

Zatimco nikdo jiny se to nechystal udelat, my jsme se rozhodli , ze je to otazka "zivota a smrti" pro AmigaOS.

4. Jak se tento projekt lisi od vyvoje her? Musi to byt narocne vest a organizovat takovy velky team Amiga vyvojaru.

Vyvoj her je samozrejme trochu jiny ve velikost teamu. Na vyvoji jedne hry se podili 2 az 3 vyvojari, OS 4 ma asi 30 pracujicich vyvojaru.

Zacli jsme OS 4 projekt s vice nebo mene jasnym seznamem vlastnosti, ktere jsme chteli doplnit.

Pak jsme pro tu praci pritahli ty spravne lidi. Vysledek je takovy, ze kazdy vyvojar vi presne, na cem by mel delat, pro co ma nejlepsi predpoklady. Vsichni vyvojari jsou prvotridnimi lidmi, kteri maji svuj dokazany tratovy rekord ve vyvoji softwaru pro Amigu a zjistil jsem, ze jsou profesionalni a odhodlani. Oni si to planuji sami tak jako my vsichni mame spolecny cil: znovuzrozeni platformy.

Moje hlavni prace v tady tomto byla legalni stranka tohoto projektu.Vsechny vyvojare je potreba zapsat pod NDA, dale je potreba dojednat smlouvy a uzavrit je s kazdym vyvojarem, smlouvy pro 3.5 a 3.9 je potreba zmenit v mnoha castech, protoze byly nevyhovujici atd.

Pokud bych si byl schopen zaplatit svuj bezny plat, byl bych uz ted bohaty :).

5. Co se stane se zdrojovym kodem OS 4.x po vydani OS 4.0? A co se stane, kdyz zkrachuje Hyperion nebo Amiga?

Zdrojovy kod OS 4.x je ulozen na CVS. Pokud Amiga zkrachuje, nase licencni smlouva nam dava prava pokracovat ve vyvoji OS 4.x na neurcitou dobu. Taktez, pokud Amiga nebude nanale vyvijet OS4.0, my v tom muzem pokracovat. Pokud zkrachuje Hyperion, Amiga prideli vyvoj nejake jine firme.

6. Jakou roli ma Hyperion ve vztahu k OS 5?

OS 5 je stale v planu. Myslenka je samozrejme takova, ze muzeme hodne prace vytezit z vyvoje OS 4.x. Vzdycky budete potrebovat TCP/IP stack a 3D API atd. Jsem si jisty, ze Hyperion bude hrat roli ve vyvoji OS 5, i kdyz doufejme, ze vice omezenou.

7. S cim jsi mel nejvetsi problemy?

Najit ty spravne lidi pro jednotlive veci a financovani projektu.

8. Ukaze se Friedens opet verejnosti po vydani OS 4.0?

O tom pochybuju a uprimne bych lidem doporucoval, aby byly proti tomu.Pravda je takova, ze nekteri, co si rikaji Amigiste (mnoho z nich uz nepouziva Amigu nekolik let) prisli na to, ze je lepsi uchylit se k osobnim utokum nez civilizovane debate. Pokud se vam nelibi, ze OS 4.0 bezi jen na PPC a ne na x86, v poradku, nekupujte jej a pouzijte AROS nebo si naplanujte vas vlastni projekt OS 4.0 pro x86. Pokud si myslite, ze Amiga je mrtva a vsechno co delame je bezpredmetne, dobre, nechte nas na pokoji a jdete kamkoliv jinam. Ale neurazejte lidi osobne, to je skutecne slabosstvi.

9. Jake bude oficialni vyvojarske rozhrani pro OS 4.x?

GCC s plnou podporou debuggeru.

10. Uvidime pozdeji v tomto roce novou hru od Hyperionu pro novou generaci Amigy?

Urcite. Nasi 3 lidi stale pracuji na hrach a nove tituly tedy zverejnime az po vypusteni OS 4.0. Navic predelame pro OS 4.0 nekolik nynejsich her.

11. Jaky je tvuj nazor na AmigaDE?

Momentalne je uzitecny jen na PDA. Pracujeme spolecne s vyvojari DE a to se odrazi ve zmenach zdrojoveho kodu (napriklad novy datatype system pro DE nebo AmigaInput). DE muze byt pro OS 4.x uzitecne jako uprednostnene rozhrani na synchronizaci s vasimi PDA a na spousteni Javy.

12. Kdy aktualizujete stranku Hyperionu? Bude tam i specialni sekce pro OS 4?

Cas nam to brzy dovoli a, ano, planujeme zvlastni stranku.

13. Je slozite portovat software z OS 3.x na AmigaOS 4.x?

Pokud je to napsane v C, tak ne. Pokud je to cele v 68K ASM, musite to samozrejme kompletne prepsat.

14. Jak daleko je port Amiga Openoffice?

Nevim. Toto nema s Hyperionem nic spolecneho zvlast ze skutecnosti, ze Hans-Joerg Frieden souhlasil slouzit jako technicky poradce a daroval zdrojovy kod.

15. Kdy budou vydany materialy pro vyvojare?

To jeste neni rozhodnute. Olaf Barthel pracuje na novem vydani Rom Kernel Manualu.

16. Kdy zacnete prijimat predobjednavky na OS 4?

Az bude OS 4 CD uzraje.

17. Mas zpravu pro Amiga uzivatele z celeho sveta?

Ano: tentokrat je to doopravdy. Novy hardware a nejlepsi AmigaOS k tomu s mnoha aktualizacemi na ceste. Vsichni jste cekali dlouho a vase trpelivost bude nakonec odmenena.

Napiste tazatelovi (Juha Niemimäki): jniemima@mail.student.oulu.fi
Napiste Benu Hermansovi: BenH@hyperion-software.de
Navstive stranku Hyperion Entertainment.